11 November 2009

selamat tinggal buat selamanya...

Assalammualaikum w.r.t...
Al-Fatihah~
Disaat-saat airmata masih hangat terasa dipipi, disaat mata sudah mulai membengkak menangisi pemergiaan seorang sahabat yang amat-amat aku sayangi, aku titipkan entry ini khas buatnya walaupun aku tahu dia sudah tidak dapat lagi membacanya setiap entry-entryku seperti dahulu.

Sangat sekejap masa berlalu apabila ditelingaku ini masih lagi terngiang-ngiang suaranya yang selalu memberikan kata-kata nasihat dan leteran, pabila telinga aku ini masih lagi segar terngiang gelak ketawa dari dia...Ya ALLAH...seorang lagi sahabatku telah meninggalkan aku setelah arwah Munir. Dan kali ini aku lebih sedih dari pemergian arwah Munir dahulu kerana sahabatku ini amat rapat denganku sejak dibangku sekolah lagi. Dialah tempat aku mengadu, dan bergelak ketawa saat aku gembira dan sedih. Alangkah singkatnya hidup ini.......Baru sahaja 2 malam sebelum dia meninggal, aku dapat bercakap dengannya di telefon dan baru kini aku tahu bahawa itulah kali terakhir aku bercakap dengannya. Bukan aku tak redha pemergiaannya itu, cuma aku kesal dan terkilan sebab tak dapat jumpa dia buat kali yang terakhir. Yang mampu aku lakukan hanyalah dapat membaca yassin dan mendoakannya dari jauh. "Aku mintak maaf banyak-banyak Yut..sebab tak dapat balik jumpa hang buat kali yang terakhir..."
Selepas ini, sudah tidak ada lagi panggilan telefon darinya yang selalu mengejutkan tidurku di tengah-tengah malam dan sudah tidak ada lagi sekujur tubuh yang akan aku selalu jumpa tika di kampung halamanku. Saat ini aku sudah merinduinya..............

"Ya ALLAH...kuatkanlah aku untuk terima pemergiaannya itu...
Kau ikhlaskanlah hatiku untuk melepaskan dia pergi dari dunia yang fana ini..
Sesungguhnya dia adalah seorang sahabat yang baik dunia akhirat..
Kau tempatkanlah dia dikalangan orang-orang yang beriman..Kau ampunkanlah segala dosa-dosanya, Ya ALLAH...dan Kau ampunkanlah segala salah dan silapku terhadapnya sewaktu hayatnya masih ada...sebab diri ini tidak sempat mengucapkannya dia hadapan arwah sendiri.."

Semoga hang tenang di sana Sayuti....
Aku akan sentiasa merindui hang dan akan sentiasa ingat segala nasihat yang hang bagi kat aku..
Selamat tinggal buat selamanya...
Innalillahiwainnaillahiraji'un.....
Al-Fatihah..................

8 November 2009

si buta dan si kaya


Assalammualaikum w.r.t sahabat-sahabat sekalian yang sentiasa melekat dalam ingatan seolah-olah ada gam gajah yang membuatkan ingatan terhadap kalian semakin kuat dan bertambah kukuh dari hari ke hari.( metafora ja nih..tp sungguh, ikhlas aku sentiasa rindu akan sahabat-sahabat lama yang dah lama tak ketemu).


Amboiii..panjang aih intro aku kali nih. Ok da...da..da....point utama aku dapat feel nak menulis ptg ni adalah disebabkan...[ch0p!! bukan menulis daaaa...tp menaip lor..sorry ye..almaklumlah, musim exam nih, asek menulis je la kojenyeeee..] Ha, berbalik kepada feel aku tadi, sebenaqnya macam ni..tadi aku ada la bukak satu laman web ni..perghhhhh memang sarat dengan ilmu, mantop dan memberi keinsafan kepada pembaca-pembacanya. Nak tau tak laman web apa tuh??cuba teka.........jeng3....

jawapannya adalah.......iluvislam.com....

yayyyy!! 10 markah untuk nadia!!!

Ha...ampa semua mesti da lama tau kan kewujudan website nih??apa lagi, cuba la jadi ahli. Macam-macam ada...mesti anda tidak akan menyesal punya..(promote iluvislam pulak dah....)


Ok..ok...stop nadia dengan promote hang tuh...

cepat berbalik kepada tujuan asal hang. Sebenaq-benaqnya, aku ada TERbaca satu artikel ni. Artikel ni bertajuk si buta dan si kaya. Nak dengaq tak kisah nih??ok....cuba pejam mata anda [ ish apa hang ni nadia..kalau pejam mata macam mana nak baca??? ha betoi gak noh...]ok2..serius! dah cuba ampa semua tarik nafas dalam2 dan cuba tumpu perhatian dengan kesah ini.( p/s: aku tak amek sebijik-sebijik kesah tuh, aku tambah sikit2 buat ayat sendiri. Tidak berkaitan antara yang hidup atau mati. Cerita ini rekaan semata-mata dan tujuannya adalah untuk memberi kesedaran kepada pembaca yang membaca kesah ini dan relate dengan kehidupan kita seharian)


Alkisah.............................................................

ada la seorang insan yang cacat dan buta. Dia ni takdak apa-apa pun kat dunia ni. Sehelai sepinggang la bak kata orang melayu. Dia hanya menanggung kehidupannya dengan hasil duit sedekah yang diberikan orang kepadanya. Sehinggalah pada suatu hari, sedang dia duduk bersila dengan gelas kaca yang berisi beberapa keping wang syiling di hadapannya, ada sebuah kereta mewah berhenti betul-betul di hadapannya. (tak kesahlah kereta apa yang ampa nak, BMW ka...Ferrari ka...Peugeot ka..yang penting memang kereta itu mewah bangat la..) dari perut kereta tersebut, keluarlah seseorang yang tampan lagi segak bergaya iaitu si kaya. Secara tiba-tiba, si kaya tersebut menghulurkan tangannya kepada si buta itu. Dengan terpinga-pinga, si buta bertanya pada si kaya, "kemanakah kamu ingin membawaku?". Sejurus diajukan pertanyaan tersebut, lalu si kaya pun tersenyum sambil menjawab, "aku ingin membawamu menuju kebahagiaanmu". Lantas si kaya membawa si cacat buta tersebut ke mahligai indahnya yang gah tersergam. Tidak cukup dengan itu, si kaya juga telah mengupah doktor-doktor pakar dari serata dunia untuk mengembalikan kenormalan si cacat buta itu. Anggota yang dahulunya cacat, sudah kembali normal seperti orang lain dan mata yang dahulunya buta, sudah bisa melihat alam ciptaan Allah seperti insan lain. Si cacat buta itu tadi tersangatlah bersyukur dan telah bertukar kepada si bertuah. Si kaya telah memberi sepenuh kepercayaan kepada si bertuah untuk mengendalikan syarikatnya dan juga telah menjodohkannya dengan anak gadisnya. Hasil usaha si bertuah yang tidak pernah jemu, syarikat milik si kaya telah mendapat keuntungan yang berlipat ganda. (itulah rezeki namanya..Alhamdullillah..) Atas jasa baik si kaya, si bertuah itu tadi telah memuji si kaya di hadapan rakan-rakannya. Si kaya tersangatlah gembira dan memberi lebih banyak ganjaran pada si bertuah. Si bertuah juga tidak pernah lupa kepada si kaya dan sentiasa menghubungi si kaya walaupun time susah atau senang. Itulah buktinya betapa sayangnya si bertuah pada si kaya. Tamat....


Ha...paham dok cerita ini??

dapatkah anda relate dengan kehidupan anda sekarang???

Meh kita susuri tamsilan kepada kesah di atas ini...


Si cacat di atas merujuk kepada kita, umat manusia yang penuh dengan cacat cela. Si kaya pula merujuk pada ALLAH yang Maha Esa yang mempunyai segala-galanya dan mampu merubah apa yang dikehendakiNya. Manakala si bertuah juga merujuk pada umat manusia yang mendapat segala nikmat yang ALLAH bg kat dunia ni. Kita sebagai manusia yang penuh dengan sifat kekurangan telah diberikan nikmat oleh ALLAH untuk kemudahan kita melakukan segala-gala pekerjaan yang disuruh olehNya dan setiap pekerjaan itu tiada alasan untuk kita tidak mengerjakannya. Syarikat pula merujuk kepada pahala. Semakin kita ikhlas dan bersungguh-sungguh beramal, insyaALLAH ganjaran pahala yang ALLAH bagi pun akan berlipat ganda. Oleh itu, kita sebagai umatNya, janganlah lupa kepadaNya dan sentiasalah mendekatkan diri kita kepadanya even time susah ataupun senang. Dan ingatlah, ALLAH tidak pernah melupakan hambaNya dan akan membantu hamba-hambaNya melainkan hamba-hambaNya yakni kita sendiri yang melupakannya..Astaghfirullahala'zim...


Sekian untuk entry kali ni..panjang kan??sesungguhnya yang baik itu datang dari ALLAH dan yang serba kekurangan itu datang dari saya sendiri..Wassalam..




1 November 2009

salam imtihan (^^,)

assalammualaikum w.r.t...
Entry kali ini adalah untuk mereleasekan tensen buat seketika setelah dua paper final da berlalu. Uih....rasa macam nak demam woooo..tensen bukan kepalang. Tapi salah aku jugak, awal-awal sem dulu asyik main-main. MasyaAllah..sekarang da menyesal.

Tuuuudiiiaaaa...duhai sahabat seperjuangan sekalian, janganlah ikut perangai macam aku ni. Kelak merana badan, batin terseksa sebab tak cukup tidoq.(padan muka)

Tapikan, aku dah sedaq something baru-baru ni. Tuuupun, setelah dapat mesej dari seorang sahabat sekelas sewaktu di alam matrikulasi dulu. Mesejnya ditaip macam ni....


"Andainya ditakdirkan kecemerlangan itu dari ALLAH,

andainya ditakdirkan kegagalan itu juga dari ALLAH,

tapi ingatlah walau kita cemerlang atau tidak,
hakikatnya kedua-dua itu ada hikmahnya...

Moga kita tak kecundang dengan ujian yang diberikan ALLAH,

dan yang penting kita sudah berusaha yang terbaik dengan kudrat dan iradat yang diberikan ALLAH..."

Ha..tuuudiiiaaa..rasa bersemangat tak??
Jangan pula disalah tafsir mesej diatas.
Kejayaan tidak mustahil untuk dicapai dan kegagalan bukan bererti berakhirnya sebuah kehidupan. Hidup ini seperti roda. Kadang-kadang kita perlu berada di bawah untuk merasai nikmat manisnya sewaktu di atas. Janganlah ditangisi kegagalan kerana disitulah permulaan kepada kejayaan. Jika diizinkan ALLAH, atas segala usaha yang kita lakukan untuk mengecap kejayaan itu pasti akan membuahkan hasil yang lumayan kelak. Jika kita sudah berusaha dengan bersungguh-sungguh, janganlah lupa bertawakal kepadaNya kerana itulah step terakhir untuk kita mendapat restu dariNya. Dan ingatlah, selagi kita masih bernafas di muka bumi ALLAH ini, selagi roh masih dijasad dan selagi nyawa masih belum tersekat di hujung halkum, selagi itulah kita masih berpeluang menimba ilmu. Bukan setakat ilmu di dunia tetapi yang paling utama ilmu yang akan membantu kita disana kelak yakni ilmu akhirat.



InsyaALLAH.......................






Go!Go!Go! keep it up!!

you can do it and also i can do it!!!

let's go try our best in this final exam!!

Chaiyook!!!aja fighting!!!



MA'A TAUFIQ WAN NAJAH fil imtihan...(^^,)
P/s: terima kaseh sangat kepada sahabatku, Siti Fathiah Amni yang masih mengingati diri ini walaupun kita sudah lebih setahun tidak bertemu. Setiap sem nak exam je, pasti handphoneku ini mendapat mesej good luck dari dia even teman-teman sekelasku yang lain dah hilang khabar berita. Really miss you my dear friend..

29 Oktober 2009

realiti vs fantasi










salam imtihan duhai sahabat-sahabatku sekalian....
Alangkah indahnya andai hidup ini sekadar fantasi yang bisa aku corakkannya mengikut kemahuan aku. Alangkah indahnya andai hidup ini cuma mimpi yang akan hilang sebaik aku terjaga dari tidur. Namun, semua itu cuma anganan yang tidak akan menjadi realiti. Aku sedar setiap manusia di muka bumi Allah ini, Dia dah uji macam-macam dugaan hidup. Aku juga sedar, setiap manusia juga Dia dah sediakan nikmat yang melimpah-ruah sehinggakan ada dikalangan manusia itu menjadi kufur nikmat. MasyaAllah...alangkah bertuahnya hidup ini andai aku dapat menghargai setiap nikmat yang Allah bagi pada aku. Kini, aku dah kehilangan segala-galanya. Aku dah kehilangan keluarga seperti orang lain. Aku dah kehilangan sahabat yang satu ketika dulu pernah menjadi sumber semangat aku. Dulu, aku ada segala-galanya. Tapi, aku tidak pernah bersyukur dan berpuas hati. Aku berdosa sangat-sangat, Ya Allah. Segala-galanya telah terlambat bila aku sedar semua itu. Aku ditinggalkan disaat-saat aku perlukan semua orang yang penting dalam hidup aku. Aku tak tahu nak mintak tolong pada siapa. Aku buntu...aku dah hampir tenggelam di dasar laut nikmat yang selama ini aku tidak pernah reti bersyukur padaNya. Tangan aku terkapai-kapai meminta tolong tetapi tiada siapa yang sudi membantu.

Akhirnya Dia datang selamatkan aku dari arus yang semakin menolak diri aku ke lembah penyesalan. Dia hadir menyedarkan aku tika aku rasa hidup ini sudah tidak ada harapan dan kebahagiaan lagi. Dia hadir membawa cahaya menerangi hidup aku yang semakin malap. Dia hadir di kala aku betul-betul memerlukan Dia disisi aku. Alhamdullillah....kini aku semakin kuat menghadapi hari-hari yang semakin mencabar dalam hidup aku. Aku dapat hidup walaupun aku sudah tiada ayah yang boleh bantu aku disaat-saat aku perlukan bantuan dari dia, aku juga dapat berdiri walaupun sudah tiada sahabat yang selalu mengelap sisa-sisa airmata yang menitis dipipi aku di kala aku menangis. Aku juga dapat bertahan walaupun hanya seringgit yang ada dalam dompetku tika ini sebab aku tahu, Dia sentiasa ada memerhatikan aku. Dan aku juga tahu, Dia dah sediakan hikmah yang baik untuk aku di kemudian hari. Biar aku menangis waktu ini, biar aku terduduk waktu ini dan biarlah aku jatuh sekalipun, aku tetap pasti Dia ada untuk aku dan juga untuk hamba-hambaNya yang kedukaan.

Dan....Dia lah Allah Ya Rabb...

Tuhan sekalian alam..


P/s: duhai sahabat..jangan ditahan kesedihan yang kau rasa dalam hati. Sebaiknya kau luahkanlah dan lepaskanlah segala-galanya kesedihan yang kau rasa itu. Dan selepas itu, solatlah dan berdoalah kepadaNya agar diberi kekuatan dan semangat. Hanya Dia yang dapat mengembalikan ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup kau.

19 Oktober 2009

Duhai masa...







salam sayang duhai sahabat yang sentiasa bermain diingatan ini. Sudah agak lama aku tidak mengupdate blog ini. Sesungguhnya masa sangat mencemburui manusia. Tak kira dimana, ia tetap akan mengejar dan terus mengejar sehingga kita penat dan tidak bisa berlari lagi dan ketinggalan jauh kebelakang. Kadang-kadang aku terfikir, alangkah indahnya hidup andai masa yang telah kita lalui boleh berputar semula. Segala yang manis bisa dirasai sekali lagi dan segala kesilapan bisa diundur semula dan memperbaiki segalanya. Andai masa itu dapat berpatah balik,

aku takkan bertindak bodoh mengungkapkan kata sayang pada seseorang yang amat aku sayang sehinggakan kini terputusnya persahabatan yang telah di bina disebabkan madah cinta dari seorang insan yang tidak matang. Andai masa itu dapat berputar kembali, ingin aku tarik semula kata-kata yang pernah aku lafazkan padanya. Sungguh aku tidak sangka setelah dua tahun tidak berkirim khabar, kini dia kembali aku temui tetapi segala-galanya telah berubah. Segala-galanya sudah tidak seperti dahulu. Ya, Allah...kalau lah aku tahu semua ini akan terjadi, sungguh aku takkan meluahkan isi hatiku padanya. Sungguh aku tak mahu persahabatan aku dengannya terputus disebabkan rasa yang sia-sia ini. Aku menyesal, Ya Allah..Kau kembalikanlah persahabatan kami seperti dulu. Seperti dua tahun lepas yang sentiasa diwarnai dengan gelak ketawa dan gurau senda dari dia. Aku sangat-sangat merindui dia sebagai seorang sahabat. Jujur dan ikhlas dari lubuk hati ini, aku tidak mengharapkan ungkapan cinta dan sayang padanya sebagai seorang insan yang pernah menyayanginya. Aku cuma berharap, dia tetap menganggap diri ini sebagai seorang sahabat yang pernah dia kenali satu ketika dulu. Sungguh Ya Allah..aku sentiasa doakan kebahagiaan dia walau dengan siapa pun yang dia pilih. Aku sentiasa doakan dia dunia akhirat. Kini, andai dia sudah tidak dapat menerima aku sebagai seorang sahabat, aku terima keputusannya. Sesungguhnya, hati ini terlalu sedih dan rasa bersalah mencengkam lubuk hati. Namun, apakan daya aku...aku tak mampu merubah segala yang sudah terjadi. Inilah hakikat yang perlu aku terima walaupun perit dan sakit. Aku perlu mengucapkan selamat tinggal buat selama-lamanya pada dia. Kalau selama ini pengakuan isi hatiku itu telah membuatkan hidupnya tidak tenteram, aku benar-benar minta maaf dan mulai saat ini, aku tidak akan menganggu ketenangan hidupnya lagi. "Semoga kau bahagia"......





28 September 2009

raya datang lagi...

Salam ukhwah dan salam sayang wahai sahabat2 ku sekalian....

Yyyyeeee..yyyyyeeeee... rayer datang lagi tahun ini...



Dah lebih seminggu umat Islam menyambut lebaran yang penuh dengan kesyukuran ini. Tapi ampa semua jangan lupa, di sebalik kegembiraan ini masih ada insan lain yang menderita. Begitulah lumrah hidup yang perlu kita akui dan mengambil iktibar daripadanya.

Okeh...dah..dah...tak mau sedih-sedih lagi. Yang pergi biarlah ia berlalu. Hidup perlu diteruskan walaupun kesedihan mencengkam ulu hati.








Ha, dah tengok pic kat atas nih????ha tuuuuuudiiiaaaa...gambaq nih kami semua pose masa open house kat umah salwa, seorang sahabat sewaktu di alam persekolahan. Besssstttt sangat time tuh sebab dapat gathering ramai2 macam zaman sekolah dulu. Teringat lagi, time sekolah dulu ramai2 konvoi naik moto masing-masing pergi beraya tapi skang semua dah pakai kereta. Ambooiiii...tuh belum keja lagi. Esok2 lagi up la noh...al-maklumlah, bakal arkitek, engineer, nurse, cikgu, dan mcam-macam lagi laaaaa..


Hmmmmm...anyway, syok sangat!!!!!!!aku harap kita semua dapat berkumpul lagi macam tuh di tahun2 yang akan datang...k????
























































































HSBM is da bezzzzzzz!!!!

27 September 2009

semoga engkau tenang disana..

salam ukhwah, salam sayang dan salam aidilfitri untuk sahabat2ku tersayang yang berada di Malaysia dan luar Malaysia..
eh jap, sebelum tuh aku nak ucapkan salam kemaafan seandainya diri ini dah banyak buat silap dan salah pada kalian sepanjang persahabatan kita....

Tanggal 18hb yang lalu, aku telah mendapat satu berita yang amat menyentuh hati kecilku. Tit...tit...tit...bunyi mesej dari handphoneku telah menarik minat untuk mengetahui apakah isi yang terkandung didalam mesej tersebut. Alangkah terkejutnya....

"kepada sahabat2 sekalian, munir telah mengalami kemalangan dan sekarang keadaannya parah di hospital".

Pegangan tangan yang memegang handphone ketika itu telah menjadi semakin longgar dan hampir sahaja handphone di tanganku ini jatuh ke bumi. Ya ALLAH...Kau selamatkanlah sahabatku itu.

Sehari sebelum aidifitri menjelma, aku telah bertanyakan keadaannya kepada seorang kenalan rapat dia dan juga aku. Melalui berita yang aku terima, keadaan sahabatku itu amat parah dan sedang koma di hospital. Sehinggalah aidilfitri, keadaannya tetap juga sama.

Tanggal 24hb baru-baru ini, satu lagi mesej yang ku terima. Mesej kali ini membuatkan aku hampir menangis dan seluruh tubuh menjadi lemah tidak berdaya. Mesej tersebut mengkhabarkan aku tentang kematian sahabatku itu. Sungguh tidak aku sangka, dia pergi dulu. Aku still lagi teringat pada raya tahun lepas, sempat lagi aku bergelak ketawa dengan dia sewaktu dia beraya dirumahku. Tapi pada tahun ni, dia sudah tak ada.

Ya ALLAH, Ya Tuhanku...
Kau tempatkanlah roh sahabatku itu bersama orang-orang yang beriman..
Kau ampunkanlah semua dosa-dosanya, Ya ALLAH..

Kepada arwah...
tenanglah dikau disana...
semoga rohmu dicucuri rahmat dan diberkati...
~Al-Fatihah~

P/s: betapa singkatnya hidup ini. Pemergian sahabatku ini telah menyedarkan aku kembali hakikat kita sebagai hambaNya yang sangat kerdil disisiNya. Nyawa kita adalah milikNya dan Dia berhak mengambilnya dengan cara apa sekalipun tetapi mahukah kita kembali padaNya dengan dosa yang terpalit pada tubuh kita sedangkan kita datang ke dunia ini dengan suci tanpa dosa walau sebesar zarah????renungkanlah wahai teman...hidup ini cumalah sementara. Bukan harta, pangkat dan rupa yang menjamin kebahagiaan kita di sana tetapi amal kebaikan dan tanggungjawab kita sebagai hambaNya yang menjamin kebahagiaan kita di sana. Kebahagiaan yang kekal abadi...

4 September 2009

Hayya Bil Jihad




hati yang sakit,jiwa yang mati,iman yang lemah dan ruhani yang semakin ketandusan zat-zat mahmudah...






sampai bila semua ini akan menguasai diri kita???



Dimanakah kekuatan kita sebagai khalifah di muka bumi Allah yang maha indah ini??



Segampang itukah kita diperalatkan oleh syaitan durjana yang sememangnya menginginkan kehancuran anak-anak Adam??



Semudah itukah hati dan jasad kita terbang melayang menuju lembah yang penuh kejahilan lagi hina???






Ayoh anak-anak muda pewaris bangsa,pewaris agama dan juga pewaris sunnah Rasullullah S.A.W..



Bangunlah kalian,sedarlah kalian semua.



Jika bukan kita yang sendiri menyedarkan diri kita sendiri,siapa lagi???



Jika bukan kita yang mulakannya dulu,siapa lagi???







Marilah kita sama-sama bangkit...



sama-sama bangun mencari erti jihad yang sebenar...



Jihad yang bukan sekadar nama...



Jihad yang tidak semestinya di medan peperangan...



tetapi jihad pada diri kita sendiri...



Jihad pada hati, jiwa dan ruhani yang semakin kritikal tahap keimanannya...






Kalian semua bisa melakukannya!!!!



Buktikan pada dunia, umat Muhammad S.A.W bukan lemah..



Buktikan pada mata-mata yang selama ini menghina Islam, bahawa Islam bukan untuk ditindas dan dicerca tetapi Islam adalah agama suci yang melambangkan perpaduan sejagat.






Tinggalkanlah dunia kalian yang sekarang ini penuh kepura-puraan...



tinggalkanlah dunia kalian yang sekarang ini penuh dengan tipu daya syaitan.



Tinggalkanlah dunia mat rempit, ketagihan dadah dan maksiat di sana sini...



Mulakanlah kembali...



Tidak salah tersedar sekarang dari anda tidak langsung berpeluang untuk sedar..



Ingatlah,pintu taubat sentiasa terbuka selagi anda mencuba mencarinya...



Allah tidak pernah zalim pada hambaNya tetapi diri kita sendiri zalim pada diri sendiri.






P/s: entry di atas adalah untuk renungan kita bersama. Aku juga manusia yang tidak pernah lari dari kesilapan silam. marilah kita sama-sama perbaiki diri kita bukan sahaja dari fizikal bahkan ruhani yang sentiasa layu dek keseronokkan dunia. Mantapkan iman, suburkan jiwa dan semailah hati dengan zat-zat mahmudah yang diredhai Allah S.W.T






sekian untuk kali ini...



peace!!!! :p

1 September 2009

sayangggg mak,rinduuuu mak!!!

assalammuaalaikum w.r.t..


apa habaq orang kamp0ng????


ni hao ma??? (hok alorh speaking mandarin plak mentang-mentang la blajaq mandarin sem nih...)





aiseyh...da mas0k sep0luh hari kita berpuasa kan kawan2???


Rindunya aku pada mak aku dan adik aku.


teringat kueh mueh favourite aku dari air tangan kaseh seorang ibu.


(tuuuulaaaa...dulu tak reti bersyukur sangat. Mintak tu la ni la.


sekarang hab0k p0n tak dak. Semua hang kena buat sendiri. Dah la masak tak sedap. Tapi nak buat macam mana, mau tak mau kena makan jugak untuk id0p. huhuhu...)






Bila dipikiaq-pikiaq balik, peng0rbanan seorang ibu memang tiada tandingannya. Langsung tak pernah merungut even depa terpaksa bersusah demi anak-anak. Kalau mintak tolong dari orang lain, t0bat depa dah "bising" (atau dalam loghat utara "hingaq"). Tapi seorang ibu, takkan mintak apa2 balasan pun dari si anak. Betapa ruginya seorang anak yang tidak reti bersyukur kehadiran ibunya.





Semalam, aku mendapat message dari seorang teman rapat yang sentiasa bersama p tang mana p0n. Sampaikan ada yang kata kami nih kembaq la...adik beradik la..hmmm apa2 je lah. Mulanya, kami bertukar-tukar cerita tentang diri masing-masing. Al-maklumlah dah dekat tiga bulan tidak ketemu, 0f course la banyak cerita2 terkini yang hendak di sampaikan..(p/s: bukan g0sip atau mengumpat n0h). Apabila tiba ke satu message, aku tak dapat menahan ayaqmata dari mengalir. Nak tahu tak, apa isi kandungan message sahabatku itu??





"Nad, tadi aku terserempak dengan mak hang. Dia tengah beli kueh untuk berbuka".





Alangkah sebaknya hati aku tika itu. Secara tiba-tiba rasa rindu mencengkam dalam lubuk hati yang kotor lagi hina ini. Roh dan jasad meronta-ronta ingin terbang pulang ke rumah bertemu dengan ibuku. Sesungguhnya selama ini aku sudah banyak menyusahkan dia sebagai seorang anak. Dia dah banyak menanggung kesusahan hidup sejak ayahku meninggalkan kami sekeluarga. Dan aku tahu, sebelum ini dia tidak pernah merasakan kesusahan yang di alaminya sekarang sewaktu keluarga kami masih lagi bersatu. Hati ini sudah tidak sanggup biar dia menanggung segala kesusahan ini. Namun, aku tak berdaya menolong. Aku hanya mampu membahagiakan dia agar dia tidak merasa kesunyian lagi.





kepada sesiapa yang masih mempunyai ibu, hargailah ibu anda kerana peng0rbanan yang mereka lakukan tak akan sama dengan orang lain dan anda tidak akan dapat menggantikannya sampai bila2 p0n. Kaseh sayang yang diberikan tidak dapat ditandingi kaseh sayang dari sesiapa p0n di dunia ini. Buat kepada sesiapa yang ibunya sudah tiada di muka bumi ini, janganlah anda menangisi pemergian itu sesungguhnya anda masih berpeluang berbakti padanya dengan mengirimkan seberapa banyak doa dari anak yang soleh dan solehah. Kerana doa dari anak yang soleh/solehah adalah yang paling bermakna buatnya disana.





to my mum...


kakak sayang sangat kat mak.


Even kakak dah banyak susahkan mak, mak tak pernah merungut.


Kakak akan balas budi mak suatu hari nanti walaupun kakak taw segala jasa mak terhadap kami adek beradek takkan terbalas sampai bila2 p0n.


27 Ogos 2009




sahabat sejati vs sahabat baek


Sahabat sejati ataupun sahabat baik????


Adakah kedua-duanya mempunyai maksud yang sama???




mengikut kamus hidup aku, kedua-dua perkataan tersebut bukan sahaja berbeza dari segi perkataannya malah sangat berbeza dari segi maksud dan definisinya sekali. Meh kita ikuti maksud sebenar sahabat sejati dan sahabat baek dari kamus hidup Nadiatull Amirah a.k.a aku.




Seorang sahabat baek tidak boleh menjadi sahabat sejati tetapi seorang sahabat sejati lebih baek dari sahabat baek...(ingat tuh kawan2..)




Sahabat sejati adalah sahabat yang sentiasa ada disisi sewaktu susah dan senang. Tidak kiralah samada berduit ataupun tidak, mereka akan sentiasa memberi sokongan dan sentiasa cuba membantu dengan sedaya upaya. Even terpisah tujuh lautan sekalipun, mereka akan cuba menjejaki dan menghubungi sahabat2 mereka. Bagi mereka, tiada apa pun yang dapat menghalang persahabatan mereka melainkan dengan izin Allah. Ha, yang paling penting...sahabat sejati ini membina ukhwah hanya kerana Allah. Mereka ikhlas bersahabat dan menerima sahabat mereka dengan seadanya. Tidak ada syarat "high standart", "cantik" dan "berpelajaran" dalam memilih seorang sahabat. Seorang sahabat sejati tidak pernah melupakan sahabat2nya, kepentingan sahabat lebih mendahului kepentingan mereka sendiri.




Lain pulak dengan sahabat baek nih...sahabat baek cuma menempel time senang je. tapi bila da susah, hilang entah kemana. Bila dapat masalah, mulalah tercari-cari sahabat sejati. Sahabat baek cuma nampak baek di depan saja tapi kat belakang, MasyaAllah....selalu mengutuk sahabat sendiri. Mereka ini, sangat mementingkan diri sendiri. Tidak pernah memikirkan orang lain bila membuat sesuatu. Bagi mereka jika dah dapat apa yang dimahu, semua orang mereka lupakan. Waktu untuk bersuka ria, mereka akan bersuka ria bersama tetapi waktu mengalirkan airmata, mereka tiada disisi untuk menangis bersama. Dan yang paling jelas ketara pada sahabat baek nih, mereka hanya memandang status semata-mata. Hanya yang mempunyai banyak wang, yang cantik dan berpelajaran sahaja yang akan menjadi sahabat mereka.




So, mana satukah pilihan anda???adakah anda memilih untuk menjadi sahabat sejati yang disayangi ramai dan Allah ataupun anda lebih prefer untuk menjadi sahabat baek yang sekadar baek atas nama je...




P/s: kepada sahabat-sahabatku sayang...andai diriku ini adalah cuma sahabat yang baek untuk diri kalian,sedarkanlah aku,marahlah aku dan ingatkanlah aku..aku ingin menjadi sahabat sejati untuk kalian, sebagaimana kalian menjadi sahabat sejati buat diriku..Kini, aku mula sedar erti sahabat sejati yang sebenar sejak aku melangkah ke universiti.disinilah aku mengenal siapa sebenarnya sahabat sejati dan siapa sebenarnya sahabat baek buat diriku..Aku benar2 merindui sahabat2ku di skgp,hsbm , di matrik dan di plkn kem rimba taqwa..ukhwah yang terjalin di antara kita,dah
tak dapat aku cari disini
...luv u all my frenz...frenz till eternity!!!!ingatlah bahawa aku selalu merindui kalian walau di mana kalian berada...:p

24 Ogos 2009


Assalammualaikum w.r.t...

salam ukhwah...salam jihad...dan salam sayang wahai teman-teman...

Apa habaq hari nih?macam mana dengan posa(puasa)??

ada yang letih ka??atau penat??atau aktif semacam???

hmmmm..apa-apa pun, tahniah kepada sesiapa yang berjaya menempuh 2 hari Ramadhan yang lepas dengan tabah..(ceeeewaaahhh)

tapi sedih kan...??

nak tahu kenapa??

sebabnya,Ramadhan da semakin singkat..huhuhu...

Entah berpeluang lagi atau pun tak kita bertemu dengan Ramadhan tahun depan kan...

Wallahua'lam..


sebut tentang puasa...

nak dijadikan al-kisah, hari pertama berbuka...rasa seeeedih sangat...

nak tahu kenapa???

yang pertama, jauh dari family..rindu bangat kot sama family aku.

yang kedua, bazar kat rumah aku ni tak bukak lagi..jadi,terpaksalah kami semua memasak untuk berbuka..memang kalut giler la time tuh sebabnya dah dekat pukul 7 malam k0t...

dan yang ketiga, semasa tunggu untuk berbuka tuh, kami semua tengok la cite shinchan..al-maklumlah hari sabtu kan..

sampai shinchan da habis,barulah semua tertanya-tanya samada sudah azan ke belum..disebabkan was-was, pukul 7.33 malam baru kami semua berbuka...

hahahahaa...lucu bangat kan???

tapi tak lucu sangat p0ng...


beginilah dugaannya di hari pertama bulan Ramadhan pada tahun nih..

di kesempatan ini,aku ingin membuat pengumuman penting lagi imp0rtant!!!

e..eh..bukan sama ke tuh, Nadia oiii...

tak kisahlah apa-apa pun..

pengumuman itu adalah, aku dah beli tiket balik raya!!!!

hoooorayyy!!!

saja je nak buat ampa semua jelez padahal tak penting sangat pun.



p/s: puasa yang y0k,

mangket pagi bukak periok...hehe..(lagu zaman budak-budak dulu)

(ampa semua jangan jadi macam ni n0h...Allah Maha Melihat lagi Maha Mendengar.

puasa lah dengan seikhlas hati kerana Allah bukan kerana duit raya, taw!!!)

peace!!!sampai ketemu lagi!!!

wassalam...=p

19 Ogos 2009

balas dendam????!!

ish.....
geram sungguh aku kat dia.
rasa macam nak balas dendam ja..
aku kat sini teriak sorang2, dia pulak boleh tersengeh-sengeh macam kerang busuk dengan awek baru dia...
hishh..geram betoi la...
dia ingat aku ni tak dak harga diri ka???
bila mau, mai cari aku, bila tak mau mula la guna alasan macam2 nak buang aku...
menyampah betoi...
kalau la aku jumpa dia, memang macam nak putaq kepala dia 360 darjah ja...

Subhanallah, Nadiatull Amirah.....
Astaghfirullahala'zim.....
Apa yang ang melalut tak tentu pasai nih???
Ang sedaq tak apa yang baru terdetik di hati ang tadi???
Ang dah mula menyimpan dendam taw tak!
Dan perasaan dendam, hasad dengki tuh semua syaitan punya keja...
Depa dah mula serapkan zat-zat mazmumah ke dalam hati ang.
Ang sedaq tak nih??!!
oooiii...bangun, nadia!
jangan biaq syaitan durjana tu mengawal emosi dan diri ang.
Ang perlu lawan balik...
Aja fighting!!!!!

yang sudah2 tuh biaq ja lah...
Tak guna pun ang nak balas dendam...
Lagipun, sakit ni ang yang cari sendiri kan....?kan...?
So, terima je lah..
Kalau kot iapun ang dapat balas dendam, semua kesakitan yang ang alami dulu tu akan lenyap macam tu saja ka???
Gerenti takkan hilang punya...
Ang kena sedaq, ni semua hasutan syaitan durjana yang mau sesatkan ang.

perkara yang seelok-eloknya ang buat adalah berdoa banyak2.
mintak ketenangan dariNya...
Hanya Dia ja yang boleh buat ang tenang dan kembali berfikiran waras.
Go back 2 Al-Quran n As-sunnah...

For that guy pulak...
biaq la dia dengan hidup dia...
dia nak buat apa pun,ang tak payah peduli dah..
tak salah jika ang nak mendoakan kebahagiaanya..
mungkin dengan cara tu, hati ang akan lebih tenang.
Apa-apa pun ang mesti ingat, ni adalah salah satu dugaan dari ALLAH untuk ang..
Dia nak temukan ang dengan orang yang salah dulu sebelum bertemu dengan jodoh ang yang sebenar-benarnya...
jadikan ini satu kisah silam ang dan make sure jangan ulanginya kembali.
pasti ada pelangi indah yang menanti ang suatu hari nanti....InsyaAllah...
the main point is...
hidup perlu diteruskan biarpun sisa-sisa pahit kenangan dulu masih ada dalam ingatan..
dan ingatlah Allah sentiasa ada di sisi ang tak kiralah di mana saja..
Dialah kekasih sejati yang abadi...

18 Ogos 2009

Ya ALLAH....Ya ALLAH....

Diri ini banyak berdosa padaMu...
Diri ini telah hanyut dengan nafsu dunia yang penuh kepura-puraan...
Diri ini telah leka dalam mengejar arus dunia...
Dan diri ini juga pernah terlupa mengucapkan syukur di atas segala nikmat kurniaanMu....

Maafkanku, Ya ALLAH...
Aku benar-benar khilaf....
Aku benar-benar alpa....
Aku benar-benar takut,
Takut pada azabMu...
Terimalah taubatku, Ya ALLAH....

Sesungguhnya aku tidak reti bersyukur atas segalanya...
Kini baruku sedar....
Butir-butir airmata menitis mengenangkan betapa jahilnya aku selama ini...
Ampunkan aku, Ya ALLAH...

Aku terlalu jahil...
Aku terlalu naif...
Aku tidak pernah menghargai cintaMu padaku...
Ya ALLAH...
Betapa berdosanya aku padaMu...
Ampunkan salah dan khilafku selama ini, Ya ILLAHI...

Ya ALLAH, pemilik nyawaku...
Aku rela segala qada' dan qadarMu...
Jika hari ini adalah hari terakhirku....
Kau temukanlah aku dengan redhaMu...
Aku pasrah atas segalanya yang Kau telah tentukan untukku...
Kerna hanya Kau satu-satunya tahu yang terbaik buat hambaMu...

Jika perjuanganku di dunia ini masih diperlukan....
Kau bimbinglah aku agar aku tidak terjerumus kembali seperti dulu..
Sesungguhnya aku terlalu lemah....
Kuatkanlah imanku, Ya ALLAH....
Lindungilah aku dari putus asa yang bisa meruntuhkan kepercayaanku terhadapMu..


Mulai saat ini...
Aku berjanji padaMu, Ya ALLAH...
Aku akan mencuba sedaya upayaku menjadi seperti mawar berduri yang mekar di taman larangan...
Hanya dengan izinMu, aku dimiliki oleh seorang hamba yang bergelar suami...
Hanya dengan izin dan keredhaanMu,
Kebahagiaanku kekal abadi hingga ke akhir hayat....InsyaAllah...

AhLaN WaSaHLaN Ya RaMaDhAn!!!!!!


Tinggal 2 hari lagi, umat Islam seluruh dunia akan menyambut bulan yang penuh keberkatan iaitu Ramadhan Al-Mubarak....

Alhamdullillah aku bersyukur padaNya kerana dipanjangkan usia lagi untuk bertemu dengan Ramadhan kali ini...


Tidak sabar rasanya diri ini menanti kedatanganmu, Ramadhan.

Di bulan inilah,membuatkan aku lebih teringatkan suasana di kampung sewaktu berbuka bersama ibu dan adik2ku....

Sweet sangat time 2...

Di bulan itu jugalah hubungan sillaturrahim sesama jiran tetangga dapat dieratkan dengan bertukar-tukar kueh mueh dari rumah ke rumah...

Aku masih ingat bagaimana ibuku yang terjerit-jerit menyuruhku memberi serba sedikit juadah yang disediakannya kepada jiran2ku..


Tidak lupa juga,

aku bersama adikku akan menghantar juadah berbuka kepada tok di rumahnya...

kemudian tok juga akan memberi serba sedikit kueh yang dibuatnya untuk kami....

lain pula di hujung minggu, kebiasaanya kami sekeluarga akan berbuka di rumah tok ramai2...

meriah giler time 2...

semua kueh kegemaranku juga tidak ketinggalan terhidang....


Ha....

yang besnya di bulan Ramadhan ni ialah solat tarawih...

kalo di kampung, InsyaAllah jika tiada aral melintang, aku akan ke masjid bersama rakan2ku untuk menunaikan solat tarawih berjemaah...

Bak kata orang, bulan Ramadhan tidak lengkap rasanya jika tidak bertarawih...

kan..?kan...?kan...?

pokoknya, best giler la kalo Ramadhan disambut di kampung halamanku...


tapi,

apakan daya...

terpaksalah aku sedar diri yang aku kini bukan berada di kampung untuk melalui semua itu....

Even seronok dapat berbuka bersama kengkawan kat sini,

namun nikmatnya tidak seperti di kampung....

So, kepada kengkawan yang dapat berbuka bersama ahli keluarga...

hargailah saat2 indah itu...


Sebelum itu, sama2 lah kita topup iman kita di bulan yang penuh barakah ini...

time ni je la nak tambah pahala dan tebus kembali dosa2 yang kita penah lakukan sebelum ini...

seperti kata pepatah " kurangkan dosa,tingkatkan pahala...hehe"


Kepada mak,adik n semua kaum kerabat...

selamat menjalani ibadah puasa...

dan tak lupa juga kepada kengkawanku....

jangan tinggal puasa ya....tapi kalo ada sebab xpa la...

Harap boleh berkumpul lagi pada raya ni...

REALLY mizzzzzzzz u allllll!!!!!!!!!!!!!!!






17 Ogos 2009

Dugaan hidup


Hidup ini seperti roda...

kadang-kadang kita berada di bawah,

kadang-kadang berada di atas...

seperti jugak dugaan yang kita hadapi..

kadang-kadang dugaan itu amat ringan seperti belon yang senang dinaikkan oleh angin ke udara...

kadang-kadang dugaan itu amat berat seperti batu yang dihempapkan ke dada.

terasa sesak dan amat menyeksakan...

namun, kita sering lupa...

dugaan itulah yang membuatkan kita menjadi matang dan berani berdepan dengan kenyataan...

dugaan itulah juga yang banyak mengajar kita erti kesabaran....


aku jugak pernah diuji dengan berbagai dugaan hidup yang maha berat.

malah,sehingga kini aku masih diuji kesabaranku menghadapi setiap dugaan ini....

aku pernah terduduk,hampir tewas tatkala diri ini sudah tidak tahan menanggung segala-galanya...

namun, hatiku menjerit....


"nadia, inilah dugaan hidup yang hang perlu tempuh...

kalau hang tak melawan,sapa lagi yang akan tolong hang...

mungkin segala yang terjadi, ada hikmah yang perlu hang fikirkan kembali...."


setelah itu, aku mula bangun dan kembali tersedar.

aku menangis sekuat hatiku dengan harapan hati ini akan kembali tenang...

lalu, aku menadahkan tanganku memohon pada Yang Kuasa...


"Ya Allah....

Tolonglah hambaMu ini...

Bantulah aku menghadapi semua ini...

Aku tahu Kau telah menyiapkan aku sesuatu yang terbaik di kemudian hari...

Kuatkanlah hatiku sehingga ke saat itu, Ya Allah...

Amin..."


mengertilah wahai sahabat2ku...

hidup ini tidak akan lengkap tanpa dugaan dariNya...

setiap dugaan yang datang bukan bererti berakhirnya sebuah kehidupan...

dugaan yang datang, tidak bernoktah selagi kita masih bergelar hambaNya di dunia yang fana ini...

dan itu juga bererti Allah masih sayang pada kita walaupun ada sesuatu ketika kita pernah lupa padaNya...

luv u ALLAH!!!!




25 Julai 2009

H1N1?????

H1N1 atau dikenali sebagai selesema babi sudah menjadi virus yg membunuh banyak nyawa di dunia...
smpai uitm ak pn ditutup sb benda ni...
tp besh jgk dpt cti smggu...
smpat melarikan diri buat seketika dari assingment n kuiz....

yg peliknya....
cpt sgt virus ni merebak...
mcm mane boleh smpai ke tahap yg teruk sbegini...
ish3....

kpd semua rakyat m'sia...
jgalah kebersihan diri...
kalau demam n batuk 2...
cpt2la jmpa doktor yg berdekatan ye.....
marilah sama2 kita membendung virus yg mengancam nyawa kita ini...

LOVE IS LIES & LIES IS LOVE

“Like my friends said, don’t cry over someone that won’t cry over you. Yes, that’s very true”.

“Once upon a time I was falling in love but now I’m only falling apart….RULE NO. 1 SHOWS NO LOVE”.

“I feel sorry for that man who broke my heart because one day he’s gonna wake up and realized him doing the cruel thing at me!!”

“I used to believe true love is existed but when I had my heart torn out and thrown on the floor I just don’t care anymore about that”.

“I really hate myself falling in love with that man, but it gonna change nothing”.

“My heart is really broken with him although I’m still loves him but I don’t want to see his face anymore”.

“My life becomes miserable and I needs to pretend that nothing is happens in front of everybody”.

“Moving on is simple, but I needs extra strength to move on”.

“This is the first and the last time I’m falling in love with a man unless he is my husband”.

8 Julai 2009

mari renungkan....

Dengan mak ayah, telefon 2,3 minit dah rase panas telinge....tapi kenape kalau dengan couple, 30 minit rase macam baru 3 saat...

Kenape...dengan mak ayah, semue berahsie...tapi dengan couple, “rahsiaku rahsiamu jue”

Kesian....ibubape selalu menginginkan mereke dibelai oleh anaknye...tapi sungguh malang, anaknye membelai orang yang HARAM dibelainye.....

Pelik.....seorang anak terlalu berkire untuk membeli hadiah untuk ibubapenye.....tetapi dengan pasangannye yang tiade sebarang ikatan....mereke berkate “kita berkongsi segalanye”

Kenape....kalau makan dirumah, jarang sekali berjemaah....tapi kalau di kampus, kalau boleh setiap kali makan, nak berjemaah dengan pasangannye...

Hairan....seorang anak jarang sekali malah ade yang tidak pernah luahkan perasaan kepade ibubape mereke... “saye sayang mak ayah”tapi dengan pasangan, setiap hari, setiap malam akan cakap “saye sayang awak”.

Kenape ye.....kalau berjalan keluar, malu nak pegang tangan mak ayah dan adik beradik.....tapi dengan pasangannye, pegang tangan macam tak nak lepas.....

Lagi....dengan ibubape, susahnye nak hulur pertolongan, tapi kalau dengan pasangannye, sanggup buat ape sahaje, “berkorban demi cinte” la kononnye.....

Hairan......cube fikirkan, orang bercinte selalu menggembirekan, mengambil hati dan terlalu menjage hati pasangannye....tapi, ibubape....?


Padahal....wahai sahabat, kita sudah tahu bahawa....

© Syurga terletak dibawah tapak kaki ibu, bukan bawah tapak kaki pasangan

© Keredhaan ALLAH di atas keredhaan ibu bapa, bukan pasangan kita....

© Pasangan kita sekarang, belum tentu “Adam” yang tercipta untuk kita sesungguhnya
jodoh kita telah ditetapkan oleh ALLAH sejak azali lagi.....yakinlah janji ALLAH, lelaki yang Soleh untuk wanita yang Solehah dan begitulah sebaliknya....

© Melihat wajah ibu bapa adalah satu pahala, tetapi melihat wajah orang bukan muhrim....?

Oleh itu wahai sahabatku, mari kita sama-sama pelihara diri daripada berbuat maksiat dan

perkara yang sia-sia. Jadilah mawar berduri yang mekar menguntum menceriakan suasana dan

taman duniawi. Dan...jangan engkau harap lelaki sebaik Saidina Ali Karamallahiwajhah. Jika
peribadimu tidak seindah Sayidatina Fatimah puteri Rasullullah.

Lastly...wanita adalah insan hiasan dunia dan “Seindah-indah perhiasan adalah wanita solehah”.

8 Jun 2009

lame aku xjengok blog aku ni...
cuti..cuti...n cuti....
besh giler cuti tp bz lak ngn keje...
almaklumlah nk cri dwet tuk sem depan...

pejam celik pejam celik...
da dekat sebulan aku kt kampong ni...
result pn da nak kuar...
yg beshnye...
result aku kuar time besday aku nanti...
huhuhu...
gelabah giler...
adakah itu hdiah sempena arijadi aku???
ha...
itu yg kite semua xtahu...
kan3...

pd semua mbe2...
yg terbace blog aku ni...
terpaksa la korg bg aku hadiah ye...
ehem2...
nak yg besor2...

6 Mei 2009

balek kampong!!!!!

toink3......
exam da hbishhhhhhh....
xsba mau balek penang....
xsba mau pegi ke pantai smbil menghirup udara segar yg sngt mengasyikkan...
huahuahuahuahaua....
tp....
ade something yg sngat mengharu-birukan ati ini...
waaaaaaa....
rase mcm nk nangeh pn ade...
sebab seorang mamat ni pnye hal...
arap2 xterserempak ngn die..
anyway.....
ati ni jugak sngt xsba nk jumpe my mummy, my little brother n also my lovely baby aina n hadif...
to all my frenz yg dekat kampong 2....
ina, dayah, kiah, farhana, tikah, nadiah, maman n ramai lagi yg x ckup untuk disumbatkan name korg kt cni...
xsba nk jumpe korg sume...
really mizzz u allll....

KUASA KEJELITAAN PEREMPUAN *


Hal ini diketahui oleh semua orang. Kejelitaan perempuan boleh menumbangkan ramai lelaki hingga banyak yang terarah melakukan perkara-perkara yang tidak wajar. Sebaliknya kuasa jelita yang ada pada kaum muslimah boleh menimbulkan kecintaan yang tinggi terhadap Allah di mana seorang isteri boleh mempengaruhi suami dalam hal-hal yang diredhai Allah.


KUASA LAYANAN PEREMPUAN *


Kaum lelaki mudah goyah dan alah dengan layanan yang baik, apa lagi dari perempuan yang sangat dikasihi seperti isteri dan ibu. Layanan baik yang disalurkan kepada orang yang berhak menerimanya, bukan sahaja mendatangkan keredhaan Allah tetapi memungkinkan apa yang diminta akan dipenuhi dengan mudah.


KUASA DOA PEREMPUAN *


Doa perempuan lebih makbul dari lelaki kerana sifat penyayangnya lebih kuat dari lelaki. Sebagaimana hadis Rasulullah saw: "Doa ibu itu lebih cepat makbul." Orang bertanya:"Kenapa ya Rasulllah ?" Jawab baginda : "Ibu lebih penyayang dari bapa dan doa dari orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”


KUASA TAQWA PEREMPUAN *


Ketaqwaan adalah kuasa paling sempurna dan terbaik dalam menangani apa jua masalah. Orang yang paling bertaqwa adalah orang yang paling dikasihi Allah. Allah tidak akan membiarkan orang yang dikasihiNya melainkan dipelihara serta sentiasa dirahmatiNya. * Kuasa taqwa lebih mudah diperolehi oleh perempuan berbanding lelaki kerana kehalusan budi yang ada pada perempuan adalah merupakan penjara daripada melakukan hal-hal yang mendatangkan dosa. Berbanding lelaki yang sebahagian hidupnya berada di luar rumah serta terdedah kepada pelbagai godaan, cubaan dan ujian. * Kekuasaan taqwa ini pula oleh kemuliaan yang diberikan oleh Allah swt sehingga setiap lelaki pasti memerlukan perempuan untuk menghirupkan udara ini atau dalam perkataan lain setiap lelaki pasti dilahirkan oleh perempuan kecuali Nabi Adam a.s. Sekuat-kuat lelaki, kuat lagi perempuan kerana lelaki itu sendirinya datang dari perut perempuan yang menghamilkannya dan melahirkannya ke dunia, kemudian melatih, mendidik, memelihara dari kecil hingga dewasa. * Kemuliaan perempuan akan lebih nyata, jika ditambah dengan ketaatan kepada kaum lelaki yang berhak atasnya sebagaimana maksud hadis Rasulullah saw: "Perempuan yang taat kepada suaminya, semua burung di udara, ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan : semuanya beristighfar baginya (isteri) selagi mana ia masih taat kepada suaminya dan diredhainya (serta menjaga solat dan puasanya)."

to my roomate...


Pejam celik,pejam celik da habis satu semester. Semester yang penuh cabaran dan kenangan yang takkan dilupakan sampai bila-bila...


Dedikasi ini ku tujukan buat roomate2ku yg kepoh...



For Yaya...

kamu umpama kakak yg sering berleter pdku..

hehehe...

tpku sgt snang bersmamu...

akanku ingt segala kenangan kite yg tiap2 ari mkn bersama smbil tngok cte...

Don't remember me but not to forget me!!!!



For Nad..

thanks for being my roomate for one semester...

akanku rindukan bun n cit...

hehee...

nanti balek penang,selalu2 la contact ye...

ha,lg satu...

kalau nak buat kenduri 2 jemput la org kat cni...



For Nadirah...

walaupn kamu xselalu d bilek...

shaye sngt sayang kamu...

walaupn shaye xske kamu brsama PO...

num shaye tetap doakn kebahagiaan kamu...

ingat!!!kebahagiaan ats tgn kamu sendiri...



Lastly...mintak maaf kalau slama kite sebilik aku penah menyakiti hati kalian samada sengaja ataupun tidak...halalkn mkn minumku bersama kalian...

semoga bjumpa lagi di hari yang akn dtg...

i will mizzzzz u alllll!!!!!!!!!

KAITAN CINTA DLM HIDUP....


Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dengan orang yang salah sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul, kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur dengan nikmat pemberian dan hikmah di sebalik pemberian tersebut. Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yang lain akan terbuka tapi lazimnya kita akan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu yang telah pun dibukakan untuk kita. Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.

Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang.memberi seseorang seluruh cinta anda bukanlah satu kepastian yang mereka akan menyintai anda kembali! Jangan harapkan cinta sebagai balasan. Nantikan sahaja untuk mekar di dalam hati mereka tapi sekiranya ia tidak, pastikanlah ia terus mekar di dalam hati anda.Ia cuma mengambil masa seminit untuk jatuh hati pada seseorang, satu jam untuk menyukai seseorang, satu hari untuk menyintai seseorang tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang.

Jangan pandang kepada kecantikan kerana boleh jadi ianya palsu. Jangan kejar kemewahan kerana ianya akan susut. Carilah seseorang yang membuatkan anda tersenyum kerana ia cuma memerlukan sekuntum senyuman untuk mencerahkan hari yang suram. Carilah yang membuatkan hati anda tersenyum. Akan tiba satu ketika di dalam kehidupan apabila anda teramatkan rindukan seseorang sehingga anda ingin menggapainya dari mimpi anda dan memeluknya dengan sebenar. Mimpilah apa yang ingin anda mimpikan, pergilah ke mana-mana yang ingin anda tujui dan jadilah apa yang anda inginkan kerana anda hanya memiliki satu kehidupan dan satu peluang untuk melakukan semua perkara yang ingin anda lakukan.

Semoga anda memiliki kebahagiaan yang cukup untuk membuatkan diri anda menarik, percubaan yang cukup untuk membuatkan anda kuat, kesedihan yang cukup untuk memastikan anda adalah seorang insan dan harapan yang cukup untuk membuatkan anda bahagia. Selalu bayangkan diri anda di dalam kasut seseorang. Jika anda rasa ianya menyakitkan anda, fikirlah ia mungkin menyakitkan orang lain juga. Kebahagiaan seseorang manusia tidak semestinya dalam memiliki segala yang terbaik. Mereka hanya membuat yang terbaik dalam hampir apa saja yang datang di dalam perjalanan hidup mereka. kebahagiaan terletak kepada mereka yang menangis,mereka yang terluka, mereka yang telah mencari dan mereka yang telah mencuba.

Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan manusia yang telah menyentuh hidup mereka. Cinta bermula dengan senyuman, mekar dengan ciuman dan berakhir dengan tangisan. Masa depan yang cerah sentiasa berteraskan kehidupan yang lalu yang telah dilupakan. Anda tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna sehingga anda melupakan kegagalan dan kekecewaan masa silam.Semasa anda dilahirkan, anda menangis dan orang disekeliling anda tersenyum. Teruskanlah hidup anda supaya apabila anda mati nanti, andalah yang akan tersenyum dan orang sekeliling anda pula yang akan menangis.

4 Mei 2009

to alll high schoolian....

kpd sume dak2 heskol batch form5 06, ad yg plan nk wt reunion...
nak taw lbh lnjut, sile tnye spe2 yg brkenaan...harap maklum...