17 Ogos 2009

Dugaan hidup


Hidup ini seperti roda...

kadang-kadang kita berada di bawah,

kadang-kadang berada di atas...

seperti jugak dugaan yang kita hadapi..

kadang-kadang dugaan itu amat ringan seperti belon yang senang dinaikkan oleh angin ke udara...

kadang-kadang dugaan itu amat berat seperti batu yang dihempapkan ke dada.

terasa sesak dan amat menyeksakan...

namun, kita sering lupa...

dugaan itulah yang membuatkan kita menjadi matang dan berani berdepan dengan kenyataan...

dugaan itulah juga yang banyak mengajar kita erti kesabaran....


aku jugak pernah diuji dengan berbagai dugaan hidup yang maha berat.

malah,sehingga kini aku masih diuji kesabaranku menghadapi setiap dugaan ini....

aku pernah terduduk,hampir tewas tatkala diri ini sudah tidak tahan menanggung segala-galanya...

namun, hatiku menjerit....


"nadia, inilah dugaan hidup yang hang perlu tempuh...

kalau hang tak melawan,sapa lagi yang akan tolong hang...

mungkin segala yang terjadi, ada hikmah yang perlu hang fikirkan kembali...."


setelah itu, aku mula bangun dan kembali tersedar.

aku menangis sekuat hatiku dengan harapan hati ini akan kembali tenang...

lalu, aku menadahkan tanganku memohon pada Yang Kuasa...


"Ya Allah....

Tolonglah hambaMu ini...

Bantulah aku menghadapi semua ini...

Aku tahu Kau telah menyiapkan aku sesuatu yang terbaik di kemudian hari...

Kuatkanlah hatiku sehingga ke saat itu, Ya Allah...

Amin..."


mengertilah wahai sahabat2ku...

hidup ini tidak akan lengkap tanpa dugaan dariNya...

setiap dugaan yang datang bukan bererti berakhirnya sebuah kehidupan...

dugaan yang datang, tidak bernoktah selagi kita masih bergelar hambaNya di dunia yang fana ini...

dan itu juga bererti Allah masih sayang pada kita walaupun ada sesuatu ketika kita pernah lupa padaNya...

luv u ALLAH!!!!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan